Gällande från och med 2013-01-02
E-mail, fax och telefonorder mottages under Makita Sveriges kundservice öppettider, måndag-torsdag 07:00-16:00 och fredagar 07:00-15:00.
1.1 Veckoorder
Makita Sveriges registrerade avtalsåterförsäljare erhåller en leverans i veckan av Makitas ordinarie lagersortiment på bestämd leveransdag. Inlagda order kan successivt påfyllas under veckan till en gemensam leverans. Order som går på veckoleveransdagen är inregistrerad senast kl 15:30 dagen innan den för bestämda leveransdagen.
Express order till upplagd ÅF adress (order för omgående leverans)
Utleverans från lager sker normalt samma dag om ordern är registrerar innan kl. 11:30. Order registrerade efter 11:30 sker utleveransen från lager normalt dagen efter.
Sek 400
1.2 Slutkundsorder
Utleverans från lager sker normalt dagen efter order registrering.
Sek 500
1.3 Avhämtningsavgift
Avhämtning från lager sker minst 1 tim efter order registrering. Budet måste alltid uppge order numret för att få ut godset.
Sek 100
1.4 Restorder
Restorder noteras normalt, om inga andra överenskommelser träffas. Vid senare leverans av restnoterad artikel gäller alltid leveransdagens pris. Restorder levereras alltid med veckoorder.
1.5 Minimum ordervärde
Understiger en order ett värde av Sek 100 beläggs den med en hanteringsavgift.
Sek 95
Leveransbekräftelse sänds via mail
Mottagningsort är Makitas noterade adress för Återförsäljaren.
Leveranstidens längd kan variera beroende på vilka typer av produkter som beställs, orderns storlek eller ordertyp etc.
Priser finns enligt senast daterad prislista.
Makita förbehåller sig rätten att leverera produkter som kan avvika i förhållande till vad som framgår av Makitas informationssystem. Det vill säga. hemsida, kataloger, informationsblad, annonser m.m. Beträffande därigenom lämnande uppgifter avseende dimension, kapacitet, vikt och andra tekniska data men vars funktion, prestanda och kvalitet väsentligen motsvarar i nyss nämnd produktinformation redovisade produkters funktion prestanda och kvalitet.
9.1 Transportskador
Gods och emballage skall kontrolleras vid mottagandet. Upptäcks skador, skall detta noteras på fraktsedeln vid kvittens av leveransen. Vid anmärkning mot uppgift på fraktsedeln eller om transportskador upptäckts efter kvittens, skall transportören kontaktas inom 7 dagar. Skadeanmälan kommer då att sändas från transportören. Denna skall, med efterfrågade uppgifter, återsändas tillsammans med kopia av fraktsedel och inköpsfaktura till transportören. Ersättningsvaror och reparationer beställs hos Makita mot debitering.
9.2 Pallar
Även det antal godkända pallar som fraktsedeln anger skall kontrolleras. Vid skador eller svinn skall detta noteras på fraktsedeln och transportören kontaktas.
9.3 Svinn
Saknas kolli i leveransen, skall detta noteras på fraktsedeln före kvittens och transportören kontaktas inom 7 dagar. Saknas hel sändning eller fraktsedel, skall Makita kontaktas – också inom 7 dagar.
Om godset trots efterforskning av transportören, ej återfinnas inom 30 dagar, ersätter transportören enligt samma villkor som gäller för skador enligt lämnad förlustanmälan.
Ersättningsvaror beställs hos Makita på vanligt sätt mot debitering.
Alla returer och reklamationer skall avtalas med Makitas kundservice alternativ säljare före det att gods återsänds. Makita godkänner bara returer om så särskilt har avtalats skriftligen.
Om returgods som kommer till Makita lager inte uppfyller dessa kriterier skickas returgodset tillbaka till kunden vid nästa leverans, utan kreditering.
Makita’s returrapport skall alltid bifogas vid retur av felaktiga varor. Korrekt information, såsom fakturanummer, orsak och beskrivning av felet måste anges.
Återförsäljare ansvarar för och betalar frakt för retur av felaktig produkt. Makita ansvarar för och betalar återfrakt för leverans av reparerad eller ersatt produkt till återförsäljaren.
Ärenden som ej i förväg avtalats med Makita behandlas ej och returneras alltid till avsändaren med obetald frakt. Detsamma gäller för gods där returrapport saknas.
Makita förbehåller sig rätten att fritt på kommersiella grunder avgöra huruvida returer av produkter skall godkännas eller ej. Om Makita accepterar retur av produkt, äger Makita rätt att debitera återförsäljaren för samtliga kostnader Makita haft för hantering av ordern.
10.1 Felleverans (Orsak MAKITA SVERIGE)
Reklamationer avseende felexpediering skall anmälas till Makita inom 7 dagar efter godsets mottagande.
10.2 Retur (Orsak beställaren) Retur avser lagerförd Makita Sverige-produkt.
Kampanj- eller säsongprodukter tas ej i retur.
Produkt skall vara packad i oskadad, omärkt originalförpackning
Produkt med leveransdatum äldre än sex månader godkänns ej som retur.
Frakt för återsända produkt betalas av Återförsäljaren (Avsändarfrakt)
Ersättning för godkända returer sker enligt nedan skala:
300kr -5 000 kr med 25 % avdrag
5001kr -10.000kr med 15 % avdrag
10.001kr - med 10 % avdrag
Enskilda returer, vars inköpsvärde understiger 300,- netto lämnas utan åtgärd.
All tillhandahållen inredning förblir Makita Sveriges egendom och kan återtas om den inte används till avsett syfte.