Den här webbplatsen använder funktionella cookies för en optimerad upplevelse. Den här webbplatsen använder också analys- och marknadsföringscookies i statistik- och marknadsföringssyfte. Informationen som samlas in av valda cookies kommer att delas av med våra servicepartners. Genom att samtycka till alla cookies kan vi tillhandahålla dig bästa möjliga upplevelse av webbplatsen. Om du inaktiverar cookies kanske vissa av webbplatsens funktioner inte fungerar till fullo.
Giltiga från och med 2022-12-01
Dessa Allmänna Försäljningsvillkor (nedan ”Villkor”) gäller för alla offerter, ordrar, avtal, försäljning och leveranser från Makita Oy Finland, Sweden filial (nedan ”Makita”) till dess återförsäljare (nedan ”Återförsäljare”).
1.1 Orderbehandling
Makitas kontaktinformation samt öppettider framgår på Makitas webportal för återförsäljare www.makita.se/dealerzone.
1.2 Order, bekräftelse
Makitas bekräftelse på inkommen Order från Återförsäljare ska komma Återförsäljare till handa inom skälig tid. Makitas bekräftelse ska dock inte utgöra en förpliktelse att leverera samtliga produkter på Ordern inom den tid som begärs på Ordern.
1.3 Veckoleverans av Order
Baserat på bekräftad Order har Makita rätt att utföra en samlad leverans per hel arbetsvecka av Makitas ordinarie sortiment i lager på leveransdag vald av Makita, så kallad Vecko-Order. Sådan Order måste senast vara registrerad som inkommen till Makita kl.12.00 på en kontorsdag före sådan leveransdag samt måste därutöver även vara bekräftad av Makita för att ingå i veckoleverans.
1.4 Expressleverans av Order
Utöver veckoleverans enligt ovan, kan expressleverans ske under förutsättning att Order är registrerad och bekräftad av Makita senast kl.12.00 samma dag (kontorsdag) för leverans nästkommande vardag.
I fall där Order registrerats och bekräftats av Makita senare än kl.11:30 en kontorsdag eller på en icke-kontorsdag, kan expressleverans ske om det framgår av Makitas bekräftelse.
Makita har rätt att ta ut en extra avgift av Återförsäljare för expressleveranser.
Avgift Sek 400
1.5 Slutkundsorder
Utleverans från lager sker normalt 1-2 dagar efter orderregistrering, vid bekräftad order innan 11.30.
Avgift Sek 500
1.6 Restorder
Såvida ingen annan överenskommelse träffats mellan Makita och Återförsäljare, har Makita rätt att notera hel eller del av Order som restorder då leverans enligt önskemål i Order ej kan ske. Vid senare leverans av restnoterad artikel gäller alltid orderdagens pris. Restorder levereras alltid med veckoorder.
1.7 Minimum ordervärde
Makita har rätt att ta ut en hanteringsavgift då Order understiger ett värde av SEK 100.
Avgift Sek 100
Makitas bekräftelse av Order ska betraktas som skickad till Återförsäljare när bekräftelsen skickats till den email adress som finns registrerad i Makitas register över berörd Återförsäljare.
Mottagningsort är Makitas noterade adress för Återförsäljaren.
Priser framgår av Makitas vid var tid gällande prislista. Angivna priser är exklusive moms, såvida inte annat framgår. Förpackningsmaterial ingår inte i angivet pris.
Makita har rätt att ta ut, utöver pris för produkter i Order, avgifter såsom, men ej begränsat till, miljö- och/eller originalemballage för vissa produkter till belopp som framgår av gällande prislista. Betalning av pris på pallar hanteras antingen genom att pallar ingår i en så kallad pallpool eller genom faktura utställd av Makita.
Makita förbehåller sig rätten att leverera produkter som kan avvika i förhållande till vad som framgår av Makitas informationssystem, såsom på/ i dess hemsida, kataloger, informationsblad, annonser m.m., avseende dimension, kapacitet, vikt och andra tekniska data men vars funktion, prestanda och kvalitet väsentligen motsvarar vad som framgår av Makitas informationssystem.
Återförsäljares betalning ska vara Makita tillhanda inom 30 dagar från fakturadatum på faktura till Återförsäljare. Betalning ska ske i valuta som anges på fakturan, normalt SEK. I händelse av försenad betalning av faktura, har Makita rätt att ta ut lagstadgad dröjsmålsavgift i enlighet med räntelagen (1975:635) samt påminnelseavgift. Om produkter i berörd Order ej har levererats och Återförsäljaren är försenad med betalning därav, har Makita rätt att innehålla leverans till dess betalning skett. Äganderätt till produkter i Order övergår till Återförsäljare när full betalning har erlagts.
9.1 Garanti, ansvar för produkter
Tillverkarnas garanti för produkter sålda och levererade under dessa Villkor framgår av de vid var tidpunkt gällande garantivillkoren, vilka är tillgängliga på Makitas hemsida www.makita.se/warranty eller vilka kan tillhandahållas av Makita på förfrågan. Såvida inte tvingande, tillämplig konsumentlagstiftning ger slutkunden rätt att kräva annat, har Makita rätt att antingen avhjälpa ifrågavarande och av Makita bekräftade fel på produkt, erbjuda prisreduktion alternativt erbjuda en ny produkt, utifrån Makitas val. Såvida inte tvingande lagstiftning anger annat är Makitas ansvar begränsat till ett värde motsvarande inköpspriset för produkten som tillämpas mot Återförsäljare. Makitas ansvar innefattar inte indirekta förluster såsom vinstbortfall, följdskador eller skadestånd. Sådan ansvarsbegränsning ska ej vara tillämplig vid person- eller sakskada eller vid Makitas grova vårdslöshet eller uppsåt. Ansvar för produkter övergår till Återförsäljare i enlighet med överenskommet leveransvillkor och Makita har rätt att erhålla betalning från Återförsäljare för produkter efter sådant ansvar övergått till Återförsäljare för saker som, men ej begränsat till, förvaring, hantering och liknande.
9.2 Transportskador
Återförsäljaren ska inspektera produkter och emballage vid mottagandet, dock senast inom fem (5) arbetsdagar från mottagande av produkter. Synliga transportskador ska noteras skriftligen på fraktsedeln genast vid mottagandet. Vid anmärkning mot uppgift på fraktsedeln eller om transportskador upptäckts efter kvittens, ska transportören kontaktas inom 7 dagar. Skadeanmälan kommer då att sändas från transportören. Denna ska, med efterfrågade uppgifter, återsändas tillsammans med kopia av fraktsedel och inköpsfaktura till transportören. Ersättningsprodukter och reparationer beställs hos Makita mot debitering. Återförsäljare har ej, vid upptäckta transportskador eller vid brist i leveransen, rätt att vägra ta emot leverans och ej heller rätt att underlåta att betala Makitas utställda faktura härför.
9.3 Pallar
Återförsäljaren ska, på motsvarande sätt som anges i 9.2 ovan, inspektera antal godkända pallar som fraktsedeln anger. Vid skador eller svinn ska detta noteras på fraktsedeln och transportören kontaktas.
9.4 Brist
Vid brist i leveransen, ska Återförsäljaren notera detta på fraktsedeln före kvittens och transportören kontaktas inom 7 dagar från mottagande. Saknas hel sändning eller fraktsedel, ska Makita kontaktas – också inom 7 dagar från aviserad leverans.
Ersättningsprodukter beställs hos Makita på vanligt sätt mot debitering.
Alla returer och reklamationer ska avtalas med Makitas kundservice alternativt med Makitas säljare före det att produkt återsänds. Makita godkänner bara returer om så särskilt har avtalats skriftligen.
Om returgods som kommer till Makitas lager inte uppfyller dessa kriterier skickas returgodset tillbaka till Återförsäljaren vid nästa leverans, utan kreditering.
Makitas returrapport ska alltid bifogas vid retur av felaktiga produkter. Återförsäljaren måste i sådan returrapport ange korrekt information, såsom fakturanummer, orsak och beskrivning av felet.
Återförsäljare ansvarar för och betalar frakt för retur av felaktig produkt. Makita ansvarar för och betalar återfrakt för leverans av reparerad eller ersatt produkt till återförsäljaren.
Ärenden som ej i förväg avtalats med Makita behandlas ej och returneras alltid till avsändande Återförsäljare där denna får bära kostnaden för frakt. Detsamma gäller för gods där returrapport saknas.
Makita förbehåller sig rätten att avgöra huruvida returer av produkter ska godkännas eller ej. Om Makita accepterar retur av produkt, äger Makita rätt att debitera återförsäljaren för samtliga kostnader Makita haft för hantering av ordern, inklusive returavdrag.
10.1 Felleverans (Orsak MAKITA)
Reklamationer avseende felexpediering ska anmälas till Makita inom 7 dagar efter produkts mottagande.
.
10.2 Retur (Orsak Återförsäljare) Retur avser Makitas lagerförda produkter.
Kampanj- eller säsongprodukter tas ej i retur.
Produkt ska vara packad i oskadad, omärkt originalförpackning
Produkt med leveransdatum äldre än sex månader godkänns ej som retur.
Frakt för återsänd produkt betalas av Återförsäljaren (Avsändarfrakt)
Ersättning till Återförsäljare för godkända returer sker enligt ersättningsnivåer motsvarande fakturerat pris minus returavdrag.
.
All tillhandahållen inredning förblir Makitas egendom och kan återtas om den inte används till avsett syfte.
12.1 Force majeure
Makita är inte ansvarig gentemot Återförsäljaren för underlåtenhet av sina åtaganden under dessa Villkor, då sådan underlåtenhet är orsakad av omständighet bortom Makitas skäliga kontroll, såsom men ej begränsat till naturkatastrof, eldsvåda eller annan olyckshändelse, krig, terror, uppror, revolution, myndighetsbeslut avseende valuta, export eller importrestriktioner, strejk, avbrott i trafik eller andra omständigheter vilka på skäliga grunder omöjliggör, försenar, försvårar eller fördyrar Makitas möjligheter att utföra sina åtaganden.
12.2 Immaterialrättigheter
Under inga omständigheter innebär försäljning och/eller leverans av produkter enligt Order från Makita till Återförsäljare under Villkoren någon som helst överföring av, upplåtelse eller gåva av immateriella rättigheter relaterade till sagda produkter till Återförsäljaren, annat än försäljning till slutkunder och för avsedd, normal användning och inget annat än vad som skriftligen har överenskommits.
12.3 Lagefterlevnad
Återförsäljare ansvarar för att i samband med utförande av olika åtgärder relaterade till dessa Villkor efterleva tillämpliga lagar och regler. Makita å sin sida ansvarar på motsvarande sätt för efterlevnad av lagar och regler avseende exempelvis producentansvar för förpackningar av wellpapp, papper/kartong eller plast dock endast avseende av Makita lagerförda produkter.
12.4 Tillämplig lag
På dessa Villkor ska svensk lag tillämpas. Alla tvister som ej kan lösas på vänskaplig basis mellan Makita och Återförsäljare ska slutligen avgöras genom skiljedom enligt Stockholms Handelskammares regler för skiljedom. I den mån värdet av den tvistade egendom ej överstiger en (1) miljon SEK, ska reglerna för förenklat skiljedomsförfarande tillämpas och endast en skiljedomare utses. Skiljedomsförhandlingarna ska ske på svenska och ska äga rum i Stockholm. Oaktat ovanstående, ska Makita ha rätt att hos domstol begära föreläggande avseende skadestånd eller annan åtgärd relaterad till Villkoren.
.
Käytämme evästeitä tarjotaksemme parhaan mahdollisen kokemuksen verkkosivustoltamme. Jatkamalla sivustomme käyttöä annatte luvan evästeiden käyttöön. Tietosuoja- ja evästeet.